Семинар "Екосистемни услуги", гр. Смолян

12 comments
Първото нещо, което искам да направя, е да благодаря на доц. д-р Асен Асенов и гл. ас. д-р Биляна Борисова за това, че ми предоставиха тази възможност, а именно - да бъда част от семинарa "Екосистемни услуги", да посетя нови места и да си изпълня душата с красота.

Ще опиша прекрасните три дни, които прекарахме в Родопите, с много снимки и малко текст, защото смятам, че така много по-лесно ще се докоснете до приключението ни.

1-ви ден

Нямаше как да не спрем в Бачково и да пропуснем Бачковския манастир.

След няколко часа път, най-после пристигнахме в Смолян и се установихме в хотел "Кипарис Алфа", който горещо препоръчвам!

В този ден се проведе лекционната част от семинара. Припомниха ни какво са екосистемните услуги и ни запознаха с работата, която е била свършена до момента и това, което ни очакваше да правим следващите два дни.
доц. д-р Стоян Недков

2-ри ден
Този ден беше посветен на теренна работа и разходка.
С автобус отидохме под връх Голям Перелик, където беше първата ни точка, от общо 7 за деня, за оценка на капацитета на ландшафтите да осигуряват екосистемни услуги. До върха не можахме да идем, защото е военна зона и е забранено.
връх Голям Перелик (2191м)

Гледката от мястото, на което се намирахме, беше уникална.

Автобусът ни върна до мястото, от което поехме пеш. То беше на около 1 час път от началото на екопътека "Каньонът на водопадите", по която по-късно щяхме да тръгнем. Бяхме с професионален водач, който ни изплаши в началото, че в района има много мечки и лично той е имал 3 срещи с тях, но за щастие ние нямахме такава "приятна" среща.
Преди да поемем по райската екопътека, направихме оценка на втори елементарен ландшафт - смърчова гора на 1850 м.

Голяма част от екопътека "Каньонът на водопадите" попада в резерват "Сосковчето"

Половината от извървяния път и по-точно - в частта от пътеката, която е за "мечколюбци", не снимах, защото не трябваше да се отделям или изоставам от групата, а когато спирах се получаваше точно това.

Третото място, на което спряхме за обяд и за оценка, беше тук - до един прекрасен защитен природен обект - вековен бук. <3

Бавно излизахме от района, в който беше по-вероятно да срещнем някой кафяв мечок, и навлизахме в частта от пътеката, която беше по-посещавана от туристи.

Постепенно навлизахме и в същинската част на каньона, който ни разкриваше своите красоти.

Изкачихме се до една от панорамните площадки в района, от която се разкри гледка към каньона и гр. Смолян.

Първият голям водопад, покрай който минахме, беше "Сърцето".

Най-високият водопад в каньона се казва "Орфей" и е висок 68 метра.

Едни от последните мостчета, по които преминахме.

Автобусът ни чакаше в края на пътеката.

Точно в този миг, гумата на автобуса се повреди и трябваше да спрем, а аз успях да заснема тази красота.

3-ти ден
Този ден беше посветен на анкетите, които трябваше да направим в гр. Смолян. Те отново бяха обвързани с екосистемните услуги и това как обикновените граждани биха оценили материалните, регулиращите и културните екосистемни услуги.
Събирането на анкетите ни сблъска с различни хора, постави ни в различни интересни ситуации. Говорихме за екологични проблеми, за протестите, студентската окупация, политика. Срещнахме хора, които ни казваха да продължаваме и че са с нас и за студентската окупация, а други ни питаха как можело 5-ма студенти да окупират университет.
Всичко беше страшно вълнуващо и изпълнено с много емоции, което постави и прекрасния край на нашето приключение.
Благодаря, че ме четете и наблюдавате!

До скоро!

Нина

12 comments

1. Ооооо тази година бях там по същите маршрути! Страхотно е!

2. Прекрасен снимков материал! Благодаря, че сподели с нас! <3 <3 <3

1. Много се радвам, че ти харесват! Аз ти благодаря! ^^

Delete
  3. ЧУДНО! Прекрасна кауза е тази, свързана с природата... Чудесни снимки, Нин :) <3

Replies
    1. О, да. Според мен тази кауза най-много си струва. Благодаря.

4. Било е страхотно изживяване! А изгледът от прозореца ти е <3

ReplyDelete
  5. За жалост все още не съм ходила по смолянския край, определено е много красиво! Браво за снимките!
    А за мечките- не го мисли! При такава голяма група няма как.... ;)
    Целувки!

Replies
    1. Определено всеки трябва да го посети!
      И аз така си мисля за мечките, но никога не се знае. :D
      Целувки! <3

Delete
  6. Страхотен пост! Останах без дъх... Колко е красива природата ни и земята на която живеем. Мечтая си един ден да обиколя всяко кътче на България.

Replies
    1. Ох, да. Прекрасна е. Нито снимките, нито думите могат да я опишат подобаващо - уникална. Само сърцето и душата може да я усети истински. <3