OldConFor2013

3 comments
Международна научна конференция
"Вековни иглолистни гори в Централна и Югоизточна Европа – ползи и проблеми при опазването им"
по повод 80 години от обявяването на първите резервати в България
Благоевград, 03-04 Октомври 2013 г.

Организатори: WWF България, Лесотехнически университет - София, Факултет "Горско Стопанство", Дирекция Национален парк "Рила".

Целта на конференцията е да даде възможност на научната общност, неправителствените организации и държавните институции в България и Източна Европа да обменят опит и знания за значението на вековните гори, в частност вековните иглолистни гори. Да начертаят пътя за нови научни изследвания, да посочат проблемите при опазването и да популяризират тези гори.

Искам да благодаря на Александър Дунчев и Момчил Панайотов, че ми дадоха възможност да бъда част от цялото събитие и да изживея всичко това, както и на Анита, Ива, Ники и всички останали, които направиха всичко още по-приятно.

Да бъда на едно място с толкова много хора, които са отдадени на наука и любов към природата е едно от най-прекрасните неща, които са ми се случвали.

02.10.2013
София ни изпрати с дъжд. Пътуването беше леко стресиращо за мен, защото не обичам да пътувам вечер, особено в лошо време, но всичко премина благополучно и без произшествия, хаха.

Около 22 ч. пристигнахме в Благоевград и се отправихме директно към Университетски център "Бачиново" на Югозападния университет, където щяхме да нощуваме две вечери и където щеше да се проведе и самата конференция.

Там вече ни очакваха, вечеряхме и прекарахме една спокойна нощ в уюта на базата.

03.10.2013
Заедно с Ива отговаряхме за регистрацията на участниците в началото, което ни заля с бульон от емоции. След като разбрахме, че и двете сме зодия стрелец, ни стана ясно и защо толкова много си приличаме. Смеехме се, притеснявахме се, ядосвахме се и пак се смеехме.

Съжалявам само, че изпуснах част от докладите, които бяха изнесени, но успях да присъствам на следните:
  • Микориза и нейното значение във вековните гори - Теодор Неделин
  • Ecosystem observation at the alpine timberline in Pirin Mountains (Bulgaria) - Karsten Grunewald
  • Камбиална дейност при черната мура (Pinus heldreichii) в НП "Пирин" - Анита Костадинова
  • Климатичен сигнал в хронологии от годишни пръстени на черен бор (Pinus nigra Arn.) от Родопите и Славянка - Велислава Шишкова
  • Върху гъстотата на популацията и хабитатните предпочитания на концервационно значими видове кълвачи в горите на Странджа и някои дялове на Източна Стара планина - Петър Шурулинков
  • Съвременно състояние и проблеми на защита на горскоживеещиите прилепи Myotis bechsteinii и Barbastella barbastellus (Mammalia: Chiroptera) в България - Боян Петров
  • Къщички за прилепи в горите на България - резултати от 10-годишно мониторингово проучване - Илиана Александрова
  • Сравнителни изследвания за строежа на естествени зрели и средновъзрастни букови дендроценози - Румен Петрин
  • Вековни гори от дугласка в България - Емил Попов
Въпреки че някои термини и методи ми бяха неизвестни, тъй като не съм нито лесовъд, нито еколог, смея да кажа, че разбрах почти всичко и ми беше страшно интересно да науча всички тези нови неща.

След края на конференцията, излязохме на разходка в красивия парк Бачиново (ще приложа снимки по-долу). Вечерта беше приятна, но аз си легнах по-рано, защото на следващия ден ни очакваше още едно приключение - посещение на НП "Рила" и резерват Парангалица.

04.10.2013
Трудно ми е да опиша този ден с думи, за това ще направя един фоторазказ.

След като се придвижихме с автобусче до границата на Национален парк "Рила", поехме пеш.

Събрахме се, казаха ни няколко думи за НП "Рила" и тръгнахме към първия обект, който трябваше да посетим днес.

Първият обект беше "най-високото дърво" в България, което се оказа, че не е най-високото, защото лесовъдите били измерили дървета с височина над 60 м, но беше впечатляващо да стоя до такъв гигант и да имам възможността да го докосна. Взех си и шишарка! <3

Върнахме се обратно на основната пътека, отправяйки се към следващото място.

Точката беше навътре в гората, извън пътеките, където Момчил Панайотов ни изнесе беседа за интересните особености на структурата на тази част от дивата, вековна гора.

След нея тръгнахме към границата на резерват Парангалица.

Научните разговори не спираха. Петър Шурулинков беше един от най-интересните участници, който ни уведомяваше за вида на птичките, които чувахме из гората.
 С успех пресякохме поредната рекичка.

Навлязохме навътре в горите на Парангалица и спряхме за поредната беседа. Интересното тук е, че се забеляза значителна разлика във възрастта на дърветата. От едната страна имахме по-възрастни, а в другата част на видимия периметър значително по-млади дървета. Лесовъдите си обясняват това с преминал ветровал. На границата между по-младите и по-старите имаше няколко едри екземпляра, чиято големина се обяснява с това, че след събарянето на дърветата от ветровала, те са получили повече светлина и това е довело до тяхното по-бързо нарастване.

Малко по-горе спряхме за обяд, а това беше гледката ми.
Ех, тази снимка щеше да е перфектна, ако това бяло борче не беше там, нооо сега я посвещавам на стройната му снага, хах.

Ето и няколко снимки, които заснех по пътя обратно. Рила е прекрасна през есента.

Накрая прилагам и малко Instagram снимки.
Към Благоевград
OldConFor2013

Стълбите от базата към парк Бачиново
парк Бачиново
Любов
НП "Рила"

Парангалица
Надявам се, че ви е било интетересно.

Благодаря, че ме четете и наблюдавате!

До скоро!

Нина

3 comments

1. Човекът е човек, когато е на път, а в гората е още по-хубаво...!

ReplyDelete
    Replies
    1. Напълно съм съгласна!

Delete
    2. Brawo i blagodarja Nina... Dowolen sym ot twoite hubawi dela...